Et typisk hulveispor forsvinner ned i skogen. |
I Asker (eller Skogheimr herred som det engang het) var det i tidligere tider kanskje til sammen rundt 30-40 km med oldtidsveier på kryss og tvers i bygda. Tar vi med området Vestmarka den gang mye av det tilhørte Asker, dobles kanskje tallet. I dag finner vi bare rester etter de gamle veifarene (hulveiene) i Asker.
Hulveier har vært gang- og rideveier, der ferdsel gjennom århundrer har skapt grøftelignende fordypninger i terrenget med tilnærmet U-formet tverrsnitt. Hulveier er ofte tydeligst på morener eller andre løsmasser og i hellende terreng. Der veifaret går ut i dyrka mark eller over på fastere undergrunn forsvinner de ofte for det blotte øyet. I følge arkeolog Camilla Cecilie Wenn oppstår hulveier når bakken er av en spesiell beskaffenhet som slites lett ned, når for eksempel tunge lass slepes etter en hest.
Oldtidsveier i Asker
Det veinettet som er kjent i "gamle" Asker fra tidligere tider. |
En av de vi kan følge lengst er oldtidsveien gjennom Asker fra Bærum til Lier. Vi finner den lett i et langt strekk der den passerer Åstad gård. Der har veien er typisk hulveipreg. Videre kan vi finne den der den passerer Solstadveien 35 på Hvalstad, der den igjen framstår med et klart hulveipreg. Så har den gått opp forbi (eller tvers gjennom) Pikeskolen/Sanatoriet på Hvalstad og videre opp i skogen retning Skaugum. Der gikk den gjennom gårdstunet på Skaugum, ned over jordene og med retning Vøyen gård (opprinnelig Vodin som indikerer at det er en gård fra Eldre jernalder).
Norges eldste hjul er fra begynnelsen av Eldre jern- alder. Funnet på bunnen av en brønn i Sarpsborg. |
En annen oldtidsvei som arkeolog Margrete Figenschoug Simonsen anbefaler en vandring langs, er den som går forbi gravhaugene på Gui (eller Gui-varvet som det også kalles) og ned til Vollen. Den er en stor opplevelse sier hun.
Som arkeolog Jes Martens forteller om i podcasten, begynte man å kjøre med hjulgående vogner mye tidligere i Danmark enn i Norge. Der er det avbildet vogner med fire hjul på helleristninger fra bronsealder (1.700-500 fvt.), men i følge ham hadde de vogner med hjul allerede i Yngre steinalder. Altså kanskje mer enn tusen år før år oss. I Sarpsborg fant man et hjul på bunnen av en brønn i Sarpsborg i 2003. Sist brukt for ca. 2.300 år siden.
Trolig var det ikke mange steder den vognen kunne kjøre i Norge. De fleste lass som ble fraktet langs veien i Norge ble slept etter en hest langs oldtidsveiene.
Mange hulveier forsvunnet
Opp fra Syverstadstranda går oldtidsveien, men midtveis mellom Syverstad og Hofstad har E18 kuttet veien. |
Skulle du reise fra Oslo til Bragernes før kongeveien kom – slik som da biskop Jens Nilssøn skulle på bispevisitas i 1593 – var det vanligst å ta båt til Syverstadstranda i Asker og derfra videre på hest.
Hulveien på Hvalstad gjennom Solstadveien 35 |
man hulveier i sammen med andre kulturminner, for eksempel gravfelt og bosetningsspor som kan gi oss en pekepinn på alder.
Salttrafikken over Vestmarka
Opp Djupdalskleiva går Saltveien. Den er bratt, noe John R. Hanevold her fikk kjenne. |
Trolig gikk det ikke mange år før trafikken på Saltveien gjennom Vestmarka tok seg opp. Oppe i Hallingdal og området i Valdres var det stor jernproduksjon, som Askerfolket i jernalderen hadde bruk for. Salttrafikken foregikk primært på vinterstid, for i sommerhalvåret var det travelt med annet på gårdene i Asker. Når snøen lå dro man slep med salt over Vestmarka langs gamle veifar.
Dersom du skulle ønske å utforske denne Saltveien i dag, er det mulig. Store deler av den er lagt inn på en del kart. Dessuten er den flere steder merket.
Gikk fra gård til gård
På tur på hulveien ned fra Åstad gård med Asker og Bærum historielag. |
Ser vi nærmere på veien fra Bærum er det naturlig å tenke seg at den har gått innom Billingstad gård, videre til Åstad, deretter rett forbi Solstad, videre gjennom skogen til Skogheim (Skaugum). Hvem vet om det i år null også lå en gård ovenfor dagens Skaugum. Like ved der oldtidsveien passerer på østsiden av vannreservoaret oppe ved Holtet, har arkeologene funnet en rekke rydningsrøyser, gravhauger og kokegroper. Det kan bety at det var jorder her oppe og at det sannsynligvis bodde mennesker her.
Hulveier har vært i bruk gjennom store deler av forhistorien, og er automatisk fredete kulturminner.
Kommentarer
Legg inn en kommentar